Pages

Monday, April 23, 2012

Hanya Kau Untukku - BAB 1





“Aduhhhh!! Malas betul rasanya nak balik rumah. Kalau balik mesti nak mengadap jiran-jiran aku yang kepoh yang duduk melepak sebelah rumah aku ni. Agaknya diaorang ni dah bosan sangat duduk rumah kot? Dah gaya macam anak muda pulak aku tengok.  Duduk berkumpul beramai-ramai dekat luar rumah sambil buat ‘ketupat’.  Nasiblah mak aku pun tak join sama geng-geng ‘astro’ ni,”getus hati kecil Sofiya Alia.  Tanpa memperdulikan mereka,  Sofiya Alia terus membuka pintu pagar rumahnya untuk masuk ke dalam.  

“Hai Sofie, balik cuti ke?,”tanya makcik Senah sambil di perhatikan ahli-ahli group ‘astro’nya itu.

“Ai..nak layankan ke pertanyaan makcik ni? Atau buat muka slumber dan terus masuk ke dalam rumah?? Ni mesti kes nak menyebuk lah ni,”desis hati kecil Sofiya Alia.

“Aah cik senah, cuti dah mula dah ni.  Tu yang Sofie balik rumah ni,” kata Sofiya Alia ringkas sambil mengira-ngira untuk masuk ke dalam rumah.

“Kau ni Sofie, aku tengok dah macam budak jantan pulak.  Dengan seluar jeans nya, dengan gaya kau yang dah macam jantan tu. Cuba-cubalah jadi perempuan sikit. Ini tidak, kalau ada budak jantan sebelah kau, aku pun tak tau mana satu engkau  dan yang mana satu jantan,” bebel makcik Senah dan disambut dengan anggukan makcik-makcik yang lain. Hishhh!! Dah lebih dah makcik ni.

“Suka aku lah nak jadi jantan ke, pondan ke, bukan aku kacau kau pun! Apa yang kau sakit hati sangat tengok aku macam ni?? Jagalah anak kau sendiri makcik Senah oiii! ,” jerit Sofiya Alia di dalam hati.  Kalau  diikutkan hatinya yang sedang panas membara ini, mahu sahaja dia melawan balik makcik Senah tu.  Mahu sahaja dia lontarkan satu persatu ayat yang kurang elok macam peluru berpandu biar tertembus ke telinga kiri dan bergegar otaknya.  Tapi niat itu Sofiya Alia simpankan sahaja dalam hatinya kerana dia masih berfikiran waras dan pesan ibunya, Puan Hamidah  supaya menghormati orang yang lebih tua masih dia pegang dengan kuat.

“Issshhh!! Apalah makcik Senah ni.  Sofie ni perempuan lah tapi Sofie ni perempuan jenis rock.  Makcik mana tau.  Hurmm dah lah makcik, Sofie penat ni, Sofie masuk dulu lah ya?,” Sofiya mencari alasan untuk bebas dari serangan ‘mulut laser’ makcik Senah sambil berlalu pergi dan meninggalkan makcik-makcik astro di luar.  Sofiya Alia  pasti, setapak sahaja dia melangkah masuk ke dalam rumah sudah tentu mereka akan sibuk membuat ‘ketupat’ pasal dirinya.  Silakan lah makcik oi!  buat lah apa yang makcik suka asalkan korang semua bahagia .

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sofiya Alia meletakkan beg galas dan beg pakaian disudut tepi katil lantas dia terus merebahkan dirinya di atas katil.  Rasa penat duduk di dalam bas masih belum hilang lagi.  Perjalanan pulang ke rumah yang mengambil masa tiga jam itu amat memenatkan bagi dirinya yang jarang pulang ke rumah. 

Sejak Sofiya Alia menjejakkan kakinya ke Universiti Teknolgoi Mara (UiTM) di Jengka, Pahang, dia hanya pulang ke rumah dua kali untuk setiap semester.  Sekali pada cuti pertengahan semester dan satu lagi pada cuti akhir semester.  Sofiya Alia lebih banyak menghabiskan masanya untuk mentelaah pelajaran di Universiti .

 Puan Hamidah tidak pernah merungut  kerana setiap hari Sofiya Alia akan menelefon ibunya dan alasannya jika ditanya mengapa jarang pulang ke rumah, dia hanya akan menjawab yang dia perlu tumpukan perhatiannya kepada pelajarannya dan ingin memberikan yang terbaik buat ibunya, Puan Hamidah  memandangkan dia adalah anak sulung yang akan menjadi contoh kepada adiknya nanti.

Bapanya, Roslan sudah lama meninggalkan mereka sekeluarga. Ketika itu Sofiya Alia baru berusia 15tahun. Ah!! Ayah!!Dia jadi begini semuanya salah ayahnya!! Sofiya Alia amat  membenci insan yang di panggilnya dengan panggilan ayah itu.  Siapa sangka dalam usia yang baru mengenal erti dunia, mahkota kesuciannya telah diragut oleh ayah kandungnya sendiri. Ah!! berat sungguh dugaan untuknya pada waktu itu.  Serta merta ingatan Sofiya Alia terhadapnya bapanya mula menerjah ke setiap ruang genap fikirannya.  Satu persatu kenangan pahit dan hitam itu seolah-olah ditayangkan semula didepan matanya.

Pada malam kejadian , Puan Hamidah tiada di rumah kerana terpaksa pulang ke kampung untuk mejaga ibunya yang sakit tenat.  Sofiya Alia yang ketika itu sedang dalam minggu Peperiksaan Menengah Rendah(PMR) ditinggalkan dirumah untuk mengulangkaji pelajaran bersama bapanya, Encik Roslan.  Pada malam itu, Encik Roslan pulang ke rumah dalam keadaan mabuk.  Sofiya Alia tidak pernah melihat bapanya menjadi sebegitu rupa sebelum ini dan inilah kali pertama dia melihat bapanya berperwatakan begitu.

“Sofie!!!! Sofie!!,”jerit Roslan sambil mengetuk pintu bilik Sofiya Alia dengan kuat.

“Sofie!! Kau pekak ke apa haa?? Bukak pintu ni aku cakap!! Buka pintu ni!!”Suara Roslan tenggelam timbul dan  diselangi dengan jeritan yang kuat.  Sofiya Alia  yang berasa takut terus membuka pintu biliknya dengan cepat dan tanpa disangka, bapanya terus menerkam ke arahnya  dengan pandangan yang sangat menakutkan.

“Ayah, jangan macam ni ayah!! Ni Sofie, anak ayah”kata Sofiya Alia untuk menyedarkan bapanya, Roslan sambil mencuba untuk menolak badan Roslan ke tepi.

Puas dia menjerit meminta agar Roslan melepaskan dirinya, namun tiada sedikit pun rasa ehsan dari Roslan.  Roslan bagai dirasuk syaitan! Baju Sofiya Alia dibuka dan dikoyak-koyakkan dengan rakus.  Sofiya Alia hanya mampu menangis dan cuba meminta belas ehsan dari Roslan untuk melepaskannya dan terus mencuba untuk melepaskan diri.  Tapi apalah sangat kudrat perempuannya jika ingin di bandingkan dengan kudrat lelaki.  Tambahan pula kudrat Roslan yang sudah dirasuk syaitan.

 Hujan lebat pada malam itu telah menjadi saksi kesucian Sofiya Alia telah diragut oleh bapa kandungya sendiri!  Selebat hujan di luar, begitulah lebatnya air mata yang mengalir di pipi halus Sofiya Alia.  Siapa sangka dia akan kehilangan kehormatan dirinya pada insan yang dia sangat hormati dan kasihi?? Siapa sangka dia akan dirogol ayahnya sendiri!!  Setelah menempiaskan nafsu binatangnya, Roslan  terus keluar dari rumah dengan menaiki kereta miliknya dan telah mendapat kecelakaan jalan raya.  Roslan yang kehilangan banyak darah meninggal dunia ditempat kemalangan

Puan Hamidah tidak pernah tahu apa yang telah terjadi pada anak gadisnya pada malam sebelum Roslan mengehembuskan nafasnya yang terakhir.  Sofiya Alia tidak ingin menceritakan kisah ini pada ibunya kerana Puan Hamidah menganggap  Roslan seorang yang baik dan bertanggungjawab.  Sofiya Alia tidak sampai hati membiarkan ibunya bersedih dan dia tidak sanggup membiarkan kematian bapanya disambut dengan caci maki dan kejian dari semua orang.  Biarlah apa yang telah dilakukan oleh bapanya, dia simpan rapat-rapat di lubuk hatinya.

  Kisah silam yang hitam itu sering menghantui kotak fikiran Sofiya Alia.  Bermula dari saat itu, dia terus mengubah diri menjadi keras. Perwatakannya juga seakan lelaki.  Sofiya Alia tidak mahu membiarkan semua lelaki mengambil kesempatan terhadap perempuan sepertinya.   Memang benar apa yang diperkatakan oleh makcik Senah. Dia adalah seorang perempuan dan  harus berperwatakan seperti perempuan tetapi kisah silamnya yang telah  menjadikan dia keras seperti ini.  Biarlah apa orang nak kata. Apa yang penting hanya dia yang tahu kenapa dirinya jadi begini.

Ketukan di pintu bilik membuatkan Sofiya Alia tersentak dari lamunan.  Mukanya diraup beberapa kali dan terus bangun membuka pintu bilik.  Puan Hamidah sudah terpacul di depan pintu bilik anak kesayangannya.

“Dah lama sampai?,” tanya Puan Hamidah.

“Tak ada lah lama sangat pun.  Ada lah dalam setengah jam,”jawab Sofiya Alia sambil menyalami tangan Puan Hamidah.  Pipi ibunya dikucup lembut sambil memeluk tubuh berisi itu untuk melepaskan rindu.

“Mak pergi mana tadi? Sofie tengok, emak tak ada pun kat rumah tadi,”tambah Sofiya Alia.

“Oh, emak tadi pergi pasar tani sekejap nak cari barang untuk memasak. Almaklumlah, anak kesayangan emak yang seorang ni kan dah balik. Jadi, mak nak masakkanlah lauk kegemaran dia,”kata Puan Hamidah sambil menuju ke dapur dan diekori oleh Sofiya Alia  dari arah belakang sambil terseyum mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Puan Hamidah.

“Yeke mak?? Macam tak percaya pula. Kalau macam tu,  Sofie sayang mak lebih lah macam ni,”gurau Sofiya Alia.

“Ai..masak makanan kegemaran, baru Sofie nak sayang emak lebih?? Kalau tak? Tak sayanglah ye?,”perli Puan Hamidah.

“Alaaa.. Puan Hamidah kita sorang ni nak merajuk pula.  Sofie sayang sangat dekat emak tau.  Kalau mak tak masakkan lauk kegemaran Sofie  pun, Sofie tetap sayang kat emak! Mak lah satu-satunya ibu Sofie dunia dan akhirat tau,”kata Sofiya Alia sambil memeluk Puan Hamidah  dari belakang.

“Ehemmm..ehemmmm!!! Aiii.. peluk-peluk emak ni nak bodek ke apa? Sampaikan orang yang berdiri tercegat kat sini dari tadi sikit pun dia tak nampk pun!,” ngomel Natasya Farhana.

“Hei budak ni!  Patutnya, Ana yang datang kat kakak tau..bukan kakak yang datang dekat Ana,” kata Sofiya Alia.

“Eehhh! Kenapa pula macam tu??,” tanya Natasya Farhana.

“Sebab kakak ni kan kakak Ana.  Ana tu adik. Takkan lah kakak yang datang dekat adik,” balas Sofiya Alia. 

Farhana hanya mencebik mendengar jawapan kakaknya.  Tengahari itu Sofiya Alia, Puan Hamidah dan Natasya Farhana sibuk bersembang sambil membantu memasak di dapur.  Hilai tawa mula memenuhi setiap genap ruang dirumah ini.  Mulut Farhana pula tidak berhenti-henti berceloteh menceritakan aktivitinya ketika  ketiadaan Sofiya Alia dirumah.  Puan Hamidah hanya tersenyum bahagia melihat kedua anak gadisnya berperang mulut dan bergurau senda.

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Usai solat subuh, Sofiya Alia mengajak adiknya Natasya Farhana untuk menemaninya berjogging disekitar taman permainan di kawasan perumahan mereka tetapi ditolak oleh Natasya Farhana dengan alasan untuk menyambung kembali yang tidak cukup pada malam tadi.
               
“Ana malaslah kak. kakak pergi jelah sorang-sorang.  Lagipun, Ana bukannya minat nak berjogging-jogging ni,” Natasya Farhana memberikan alasan.

“Alaaa.. jom lah Ana.  Bukan selalu pun Ana teman akak pergi jogging. Haaa, macam ni. Hari ni je Ana teman akak, esok-esok akak pergilah sendiri.  Lagipun, akak takut tersesat pulak.  Almaklumlah, dah lama tak baik rumah,”Sofiya Alia cuba mencari alasan.  Maskan dia boleh tersesat di kawasan perumahannya sendiri?  Akhirnya Farhana mengalah dan Sofiya Alia bersorak riang di dalam hati.

Dengan lengkap berpakaian sukan dan topi yang dipakai secara terbalik, Sofiya Alia dan Natasya Farhana memulakan langkah ke taman permainan.  Di sana mereka berjogging dan menggunakan alat senaman yang terdapat di situ.  Sofiya Alia mengambil masa selama stu jam untuk mengeluarkan peluh dengan bersenam menggunakan alat senaman yang di sediakan di taman, manakala Natasya Farhana hanya duduk dibuaian menunggu kakaknya.  Ketika Sofiya Alia sedang berjogging, entah dari mana datangnya lelaki yang sedang menaiki basikal telah melanggar Sofiya Alia dan dia  terjatuh ke tepi.

“Hoi!!! Buta ke?? Kau ni nak mati ke berjogging sampai ke tengah-tengah track ni? Kau tengok, tak pasal-pasal aku dah terjatuh! Nak mati betul lah budak ni!,”jerkah lelaki yang menaiki basikal itu.

“Hello saudara.  Cakap baik-baik sikit boleh tak? Tak ada budi bahasa langsung! Sekarang ni, siapa yang buta sebenarnya??,”tanya Sofiya Alia dengan nada yang sedikit meninggi.

“ Engkaulah yang buta! Track ni bukan track engkau seorang saja tau sampaikan kau nak conquer semua jalan dekat sini! Agak-agaklah kalau kau nak berjogging pun! Orang lain pun nak guna track ni juga.  Bodoh punya tomboy!!,” balas lelaki itu.

“Ewah-ewahh!! Kau ni dah lebih-lebih lah ni! Siapa yang tomboy??Haaa??? Cakap tu jangan main ikut sedap mulut kau sahaja! Engkau tu yang buta! Sekarang ni siapa yang langgar siapa?? Haaa?? Lain kali kalau nak bercakap tu guna otak la bro,  jangan guna kepala lutut!,”teriak Sofiya Alia.  Suaranya yang meninggi membuatkan orang di sekeliling memerhatikan mereka.  Natasya Farhana terus berlari mendapatkan kakaknya yang sedang betengang urat.

“Kak.. dah la tu kak. Jom lah kita balik. Tak mahu lah gaduh-gaduh dekat sini, malu lah kak orang semua dok tengok ni,” kata Farhana sambil menarik tangan Sofiya Alia.

“Ohhhh.. ni kakak kau lah ye?? Haaa.. bagus-bagus! Sekarang, kau pergi bawak si tomboy ni balik dan jangan bagi dia datang taman ni lagi.  Dia fikir taman ni bapak dia yang punya ke apa? Sampaikan satu track ni habis dia nak conquer?? Haaa?? Boleh blah la weyh!!,” jerit lelaki berbasikal itu.

“Woiii! Kau jangan nak tomboy-tomboykan aku lah! Sekarang ni, aku nak kau minta maaf kat aku balik! Cepat! Mulut kau tu kurang ajar sangat! Tak ada insurans langsung! Dah lah langgar aku, lepas tu kau berani nak maki-maki aku lagi! Banyak cantik perangai kau ye??? Aku nak kau minta maaf kat aku sekarang! Cepat! Sekarang aku kata!!,” marah Sofiya Alia.

“Hello!!! Aku nak minta maaf dekat engkau?? Sorry sikit lah weyh! Seumur hidup aku, aku tak pernah nak mintak maaf dekat orang. Kau fikir diri kau tu siapa?? Haaaa?? Dah lah, baik kau blah dari sini lah tomboy  sebelum aku langgar kau lagi sekali.  Meluat betul aku tengok kau ni.  Dari aku layan kau, lebih baik aku yang blah.  Dah tepi sikit!!” Kata lelaki tersebut sambil mengayuh basikalnya dan meninggalkan Sofiya Alia dan Natasya Farhana yang masih tercegat di situ.

“Melampau sungguh lelaki ni.  Aku cukup pantang bila orang dah pandai buat salah tapi tak pandai nak minta maaf . Dah tu, nak maki-maki orang balik! Memang dasar kurang ajar. Agaknya mamat ni spesis beruk kat hutan kot. Budi bahasa pun tak ada ,memang tak guna langsung jadi manusia,”marah Sofiya Alia di dalam hati dan terus mencapai seketul batu sebesar penumbuk dan membalingkannya ke arah lelaki berbasikal tersebut di atas kebiadapannya.  Balingannya tepat mengenai badan lelaki itu dan menyebabkan dia berhenti dari kayuhannya. 

“Padan muka kau!! Lain kali jangan nak kurang ajar dengan aku.! Haaa…kan dah kena sebiji!,” Sofiya Alia menjerit ke arah lelaki berbasikal itu dan terus mencapai tangan Farhana untuk berlari meninggalkan taman permainan itu.  Risau juga dia jika lelaki berbasikal itu akan membalasnya  dengan lebih teruk lagi.

Friday, April 6, 2012

belajar menulis novel

Assalammualaikum,

Ramai yang terkejut bila aku cakap yang aku sedang dalam proses menyiapkan manuskrip novel aku "hanya kau untukku".  Actually, aku just try je nak menulis novel ni..almaklumlah, minat menulis memang ada, tapi tak pandai nak menulis sangat..

So, kat sini aku nak mintak pandngan dan kritikan yang membina+ tak membina.. or pape je lah..yang boleh membantu aku dalam menyiapkan novel bersiri aku di penulisan2u ni.. haaa. korang pun jangan lah ingat aku tulis ni cerita aku best.. aku sebenarnya dalam mencari idea.. and kalau ada sesiapa yang boleh nak bagi idea ke.. kongsi pendapat or apa-apa je.. boleh la leave comment kat sini.. or kat penulisan 2u tue..

 thanks sangat-sangat ye.. haaa.. ni link dia.. and korang boleh la bace cerita aku yang tak seberapa ni.. thnks all.. chow dulu.. daaaaaaaaa =)


Friday, March 30, 2012

SUAMI 2 ALAM

Assalammualaikum

haaa..siapa hari ni ada tengok wanita hari ini?? tajuk dia hari ni.. suami 2 alam.. choiiii! dengar je tajuk... aku pon dah seriau.. seriously.. tak sanggup aku nak fikir lebih2 cam mane kalau aku dapat suami yang 2 alam camtue..haaa..korang tau tak pe maksudnye suami 2 alam nie?? suami dua alam ni.. bukannye die dok di alam nyata dan alam bunian or kemendenye.. cumanya.. die ni..ada 2 nafsu la.. orang kate  bisexual .. dua2 die sapu..laki dia sapu..pompuan pon dia sapu.. mintak simpang la dapat suami yang bernafsu gini.. 



actually,, aku tak boleh nak terima bila pakcik ahli panel yang pakai spec tadi tue punye statement.. for me.. cara dia cakap memang salah kan perempuan 100%.. contoh ayat dia la kan.. isteri kena tau kenapa suami dia cari lelaki .. kena fikir lah.. layanan isteri tak bagus.. oh damn!! bagi aku lah. pakcik tu tak patut nak salah kan perempuan a.k.a isteri nie.. kalau pun isteri tak pandai nak layan suami espcly kat tempat tidur.. perlu ke suami sampai nak cari makan luar..nak pulak.. dengan kaum sejenis.. OMG!!.. tolonglah pakcik oi.. benda tue boleh di bawak berbincang.. cakap lah apa yang tak puas hati..or nak layanan macam mana.. tak pun..kalau dah tak boleh di runding sangat.. cari-cari la bini lain.. jangan lah cari kaum sejenis.. 



pelik tol dengan dunia sekarang..bagi aku lah..kalau seseorang tue..dah memang songsang... isteri pakai seksi macam mana pun.. layan baik cmne pon..if dia nak songsang..songsang gak.... so bagi aku kat sini.. kita tak boleh nk salah kan isteri lah.. suami pun..kalau boleh ..kawal la.. ingat tuhan sikit..memang perasaan tu kita tak mintak.. tapi..try kawal ..nak pulak macam da kes tadi..si suami dah ada anak dah pun..and ada abang angkat dari sekolah..n abang angkat dia tu lah pasangan dia menempiaskan nafsu songsang dia tue.. sampaikan buat hubungan terlarang tue..kat bilik tidur si suami dan isteri..haaa..ape cer tue?? malu lah dengan anak-anak sikit..  




kadang-kadang aku terfikir gak.. kenapa lelaki ni sanggup buat macam tu kat isteri dia..??  adakah dia kahwin  atas dasar nak cover pandangan serong orang awam kat diorang?? or memang dia inginkan belaian dua jantina ni?entah la.. susah nak cakap kan.. cuma yang pasti.. lelaki yang dah tersongsang ni.. fikir-fikir kan lah perasaan si isteri sama.. berubah lah.. jangan lah biarkan nafsu menguasai diri diorang dengan buat hubungan songsang dan terlarang tue.. tak ke mana pun kalau buat hubungan sesama jenis.. tuhan dah bagi yang halal..nak jugak yang haram and yang sama jenis.. so..nak salah kan siapa?? salah kan diri sendiri la weyh oi..

p/s: sorry if entry kali nie ayat tak berapa nak cover..

Wednesday, February 29, 2012

jom kita kahwin!

Assalammualaikum,

wahhh.. ramai sudah kawan-kawan yang dah berumah tangga.. ada yang da ada anak..ada yang sarat mengandung..ada yang baru berkahwin..and ada jugak yang bakal berkahwin.. btw, cik nad nak ucap tahniah kat semua kawan2 yang baru jadi mak.. yang bakal jadi mak.. yang sudah berkahwin and bakal berkahwin! tahniah3!!

Macam biasalah.. hidup cik nad sejak semester yang lepas..penuh dengan majlis perkahwinan ni.. cik nad bila pula??huhuhu..belajar pun tak abis lagi..sibuk gatal nak kahwin ke?? dushhhh..dushh..dushhh.!! ketuk kepala sendiri..biar tak fikir benda2 ni...hahahaha.. seronok sebenarnye tengok kawan2 lain dah berumah tangga.. tapi nak buat macam mana.. seru cik nad tak sampai lagi..korang doa2kan lah ye?? coform cik nad jemput korang nye..hehehe

ni antara kawan2 cik nad yang da berumah tangga la.. check it out!

masturah and adiknya mardhiah..sonok kan kahwin skali??

ni kenapa? meroyan tak kahwin lagi??hahahhaah


bad wedding..kawan sekolah and kapten psukan bola tampar MUC

abg lan n kak sue wedding.. kawan kat Isetan dulu

kwn kecik2 ,.. fatin.. and now tengah tunggu time nak bersalin =)

rafiq and his wife.. sama cantik sama padan

ni kawan sekolah rendah dulu..dua2 tengah sarat and menunggu masa.. future mummy!! dua2 comel

ogy n faiz .. time nie ogy pregnant..

baby ogy n faiz.. time bru lahir..n now dah 2 minggu 

and 9hb 3 nie.. atikah ismail.. no 2 dari kiri dihadapan.. nk khawin dah.. tahniah!!

PERSOALANNYA..

budak ni bila lagi???

shhhhhhh!! kan jdoh tu di tgn tuhan.. .bila2 pon boleh.. =)

p/s: doa2kan lah tok cik nad yerk..(^__^)


Friday, February 17, 2012

sungai dalam laut



Assalammualaikum,

betul ke dalam sungai dalam laut? macam pelik kan? tapi..dalam bumi Allah ni..tak ada apa yang mustahil.. mungkin sesetengah orang tak pernah dengar tentang perkara ini.. so..ari nie..cik nad nk kongsi2 dengan korang semua tentang kebesaran Allah S.W.T ini .


"Dan dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan), yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit , dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi" 
(surah Al-Furqan 53)


Fenomena ni ditemukan oleh seorang penyelam terkemuka dari Perancis , Mr. Jacques Yves Costeau semasa beliau menyelam di bawah laut dan menjumpai beberapa butir mata air tawar segar rasanya kerana tidak bercampur dengan air laut yang masin disekelilingnya dan penemuan ini telah menyebabkan Mr. Jacques memeluk islam setelah mendapati penemuannya itu telah diceritakan awal-awal lagi didalam Al-Quran.  jom kita cuci mata tengok kebesaran Allah S.W.T ni..  




ni lah die.. Mr.Jacques

sangat cantik.. gua dalam laut ni


inilah rupanya sungai dalam laut..Subahanallah




macam tak percaya je ni dalam laut kan??




sungai dalam laut.. sangat cantik 


Wednesday, February 8, 2012

lelaki kuat merajuk??

Assalammualaikum,

segagah-gagah lelaki.. ada juga perasaan manjanya tue.. siapa kata lelaki tak pandai nak merajuk? seriously, kalau kita tengok..kaum adam bila merajuk .. lagi melampau2.. rasa macam kelakar pon ada.. pernah tak korang  berdepan dengan kaum lelaki yang tengah merajuk nie?? macam mana korang handle diorang?? seriously cik nad tak pandai nak pujuk orang.. tak kiralah laki or perempuan.. memang tak pandai.. tapi cik nad selalu berdepan dengan lelaki-lelaki yang kuat merajuk nie..almaklumlah.. adik2 semuanya lelaki kan?? macam-macam perangai kita boleh tengok time tue..hehehe..



biasanya..lelaki kalau diorang merajuk.. diorang lebih suka mendiamkan diri.. duduk depan tv.. konon2 macam fokus jerk.. tapi tak pon.. then..buat muka masam.. kalau tengok muka diorang time merajuk..rasa macam nak tombok laju2 jerk.. rasa macam sakit hati sangat.. dah tue..bila kita tanya.. "ko nie kenapa??".dia just jawab.. "tak ada apalah"..tapi dengan nada kasar and muka macam nak telan orang.. kalau kita buat lawak.. kene sound " tak payah nk buat lawak bodoh la.. aku tak suka!!".. then..dengan muka masam mencuka.. buka pintu rumah and keluar terus.. dasyat2..



dari pemerhatian cik nad..lelaki nie sebenarnye manja and sensitif juga orangnya.. kadang2.. tak dapat benda yang dia nak pon dia akan merajuk..sama jer macam perempuan..tapi .. rajuknye lagi melampau kot.. contohnye.. adik cik nad sendiri nak satu kasut..then mak cik nad kata.. "issshhh.. tak cantik lah.. kita jalan tempat lain tengok.." .. then.. mula lah keluar statement merajuk+touching nye.. "tak payah la.." bila di pujuk2 pon.. still degil and cakap.. "tak nak!".. hhahahha.. melampau2 betul.. ada jugak yang merajuk bila dia cuba nak tarik perhatian pasangan dia.. yela..kalau dah besar panjang nie.. dah boleh jadi bapak orang.. nak pulak diorang merajuk dengan mak bapak diorang yer tak? alamatnye kene siku la jawabnye..hehehe..



biasanya kalau lelaki dah merajuk nie.. kita boleh try pujuk diorang dengan kata2 manis.. almaklumlah..jiwa laki pon perlu di belai juga.. bukannya perempuan saja.. gunakanlah "keterroran" korang memujuk tue.. korang kan dah power bab nak pujuk orang ni.? mulut nak kena manis..kalau tak cukup manis..telan gula pasir 1kg tue... bagi yang tak teror memujuk macam cik nad.. try lah guna "keterroran" korang dalam bidang lain..contohnya..buat lawak ke.. itu pon kalau dia nak layan lah..hahahah.. then, korang jangan pujuk diorang terus.. bukan apa.. biasanya ..lelaki nie..bila kita pujuk.. lagi dia nak tunjuk ego diaorang tue...almaklumlah..mereka kan kaum yang gagah perkasa.. takkan lah bila nk merajuk sekejap..then..kena ayat sikit dah cair macam askem kan? and lagi satu bila terus pujuk ni...takut mood diorang tak berapa nak baik.. lagi diorang mengamuk and boleh gaduh besar.. so.. biarkan mereka melayan mood manja mereka sekejap.. 


so, kat sini nak cakap..sebenarnye.. lelaki pon ada perasaan jugak.. bukannya perempuan jerk yang boleh nak merajuk.. tapi pada siapa2 yang ada teknik macam mana nak pujuk lelaki merajuk..boleh lah bagi tau cik nad.. pasni cik nad nak test..hehehe.. almaklumlah.. cik nad ni tak pandai nak memujuk.. baru 2 3 kali pujuk ..tak jalan.. cik nad lak yang merajuk..hahahhah.. tapi sesiapa ada tips2 yang hebat..boleh leave your comment yerk .. for lelaki..x yah merajuk sangat la.. buruk rupanye..heheh =P




Saturday, February 4, 2012

Qarin:: kembar jahat setiap manusia

Assalammualaikum,

tahukah anda.. setiap manusia yang dilahirkan di muka bumi Allah S.W.T yang luas ini mempunyai kembarnya sendiri?? siapakah kembar yang cik nad maksudkan?? siapa lagi kalau bukan QARIN.. Qarin ialah perkataan arab yang membawa maksud teman atau rakan.. Qarin ini mengikuti manusia sejak seseorang itu dilahirkan sehinggalah datangnya ajal...Al-Quran telah menjelaskan tentang adanya Qarin dalam Surah Az-Zukhruf

“ Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al-Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. 
(Az Zukhruf 43:36)


kalau tak silap cik nad.. setiap manusia ada Qarin dia sendiri dan Nabi Muhammad S.A.W juga ada Qarinnya sendiri.. and ada yang kata.. Qarin ini mempunyai rupa yang sama seperti kita...Wallahualam.. cik nad tak pasti sejauh mana kebenaran tentang rupa si Qarin ni tadi.. tapi apa yang pasti.. si Qarin ni adalah roh jahat yang mana dia akan mendorong kita untuk melakukan kejahatan.. dialah yang akan membisikkan kita sifat was-was, melalaikan kita dari melakukan solat.. malas nak baca Al-Quran and segala kerja-kerja yang baik la.. untuk mengimbangi antara si jahat ni tadi..Allah telah mengutuskan Qarin daripada bangsa malaikat untuk membisikkan kebenaran kepada setiap manusia.. thats why, kalau perasan la kan..kadang-kadang kita nak buat satu kerja kejahatan ..contohnya, malas nak solat.. then..kita akan ada rasa satu lagi perasaan berdosa.. and perasaan kita tue berlawan-lawan dengan yang jahat tadi...cik nad rasa, korang pon pernah rasa situasi macam ni kan?? 

di bisikkan dengan kejahatan dan kebenaran

lebih kurang macam nie la bila dia nak menghasut..hehehe

Hadis mengenai Qarin: Aisyah r.a. menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah SAW keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: “Aku merasa cemburu.” Tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya, “Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?” Aku berkata, “Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah?” Sabda Baginda, “Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitanmu?” Aku bertanya, “Apakah aku ada syaitan?” Sabda Baginda, “Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin.” Aku bertanya lagi, “Adakah engkau pun ada syaitan, ya Rasulullah?” Jawab Baginda, “Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam.” (Hadis riwayat Muslim)

Qarin seorang manusia akan terpisah dari kita apabila tibanya ajal kita.. apabila ajal menjemput, kita akan berada di alam barzah manakala Qarin akan berlegar dan akan terus hidup kerana umur jin biasanya panjang.  ada jugak yang cakap.. bila kita nampak roh si mati di majlis tahlil or merayap malam-malam kat rumah tue adalah si Qarin ni tadi..tapi .. sejauh mana kebenarannya..cik nad sendiri tak pasti.. tak berani nak cakap lebih-lebih..tapi itu apa yang cik nad pernah dengar lah.. nak kena tanya pada orang yang lebih berilmu pasnie.

tibanya ajal terpisahlah kita dari si kembar Qarin

Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi oran beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang megikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, "Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu." Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: "Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum."

Qarin gemuk and Qarin kurus


Thats why, sebagai seorang muslim..kita di sarankan untuk sentiasa berzikir, selawat dan berdoa dalam setiap apa yang kita lakukan ..contohnya.. masuk toilet baca doa, tengok cermin baca doa, tukar baju baca doa.. and segala apa yang ktia lakukan ..biarlah kita mulakan dengan berdoa dan membaca Bismillah..  semoga selepas ini..kita dapat mengimbangi apa yang terbaik dalam hidup kita dan lawan segala godaan dari si kembar jahat yang sentiasa memesongkan hati dan akidah kita nie.. =)






















Thursday, February 2, 2012

perempuan kasar:: lelaki suke ke??

Assalammualaikum,

topik aku ari nie pasal perempuan kasar:: lelaki suke ke??hehehe.. actually, sesiapa yang mengenali diri aku mesti tau perangai dan perwatakan aku yang sangat sopan santun dan lemah lembut ni kan?? (ye ke jah oi?? abis lembut dah ke kau tue??) .. aku nie mempunyai perwatakan yang agak kasar sebenarnye.. almaklumlah. aku dilahirkan di dalam dunia yang penuh dengan lelaki,membesar dan bermain juga bersama kaum adam dan kawan perempuan yang sama lagaknye dengan aku..agak nye sebab tue lah aku nie agak kasar yerk??siapa agaknye kawan perempuan sepermainan aku time kecik2 dulu  yang aku maksudkan yerk??

perempuan kasar vs perempuan lembut

haa..yang nie..dahlia a.k.a anje... paling ganas.. tapi tengok..dah pandai nak makeup skang nie..eehehehe


nie izzatty.. tengok muke cam lembut an? tapi.. tuhan je la yang tau..huhuuhuh


lastly..aleez.. nie paling ayu la.. siapa sangka..dah besar jadi cmnie kan??heheheh

orang kate..perempuan kasar nie..mungkin dididik untuk menjadi seorang yang berdikari dan tidak mudah ditindas, perempuan yang kasar sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan apa sahaja dan pantang dianggap lemah. Kasar dari segi tindak-tanduknya, kasar dari segi percakapannya..selalunya disertai pakej suara yang kuat macam aku and rakan-rakan yang seangkatan dengan aku dan kadang-kadang kasar dan ‘keras’ dari segi pemikirannya...


aku yang dikelilingi jejaka pujaan

agak-agak korang lah kan.. lelaki ni suke ke dengan perempuan yang berpewatakan kasar nie?? aku nie perempuan..so, aku tak boleh nak ulas sangat pasal nie..kalau kita nak tau..mesti kene tanya lelaki kan?? tapi ini bagi pendapat aku lah kan.. kasar nye seorang perempuan itu tak bermakna..dia tak boleh nak cari teman hidup dia.. lagipon jodoh and pertemuan semuanya terletak di tangan Allah S.W.T kan?? kalau korang perasan..perempuan kasar nie.. sebenarnya..hati dia sama je macam perempuan lain.. ingin dibelai, disayang, cepat terusik and sama jelah macam perempuan-perempuan yang lemah lembut and manja2 tue..hehehe..cumanya.. perempuan kasar nie.. dia tak suka tunjuk sangat perasaan dia nie.. almaklumlah.. perempuan kasar nie kebanyakkannya ego and keras kepala sikit..tapi..bagi aku..lebih baik macam tue.. atleast.. manjanya sorang perempuan kasar..tak semua orang boleh tengok and biasanya diorang akan jadi manja nie bila dengan pasangan mereka.. 

suke ke laki kat perempuan kasar??

Hurmmm...agak-agak lah..lelaki boleh terima ke perempuan kasar dalam hidup diorang? adakah diorang rasa tercabar?? atau mereka rasa meluat dengan perangai perempuan kasar nie?? hurmm..entah la..aku sendiri tak ada jawapan.. tapi.. bagi kami yang natural kasar nie.. bukan nye kami suka-suka nak perangai cmnie.. maybe..suasana and keadaan sekeliling yang buat kami berpewatakan macam nie.. tapi takkan lah tiba-tiba aku nak berubah jadi lembut pulak kan? mau orang yang rapat dengan aku terjun lombong, terpengsan and mati tekejut nanti bila tengok aku jadi lemah lembut..hehehhe.. apa-apa pon, selagi tak melampaui batas..tak apa kot kan??and PLEASE DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER.. KENALI AND SELAMI HATI MEREKA JIKA INGIN MENGENALI MEREKA  =)


valentine day

Assalammualaikum,

Today, 2 february 2012, mesti ramai anak-anak muda yang tak sabar nak menunggu tarikh keramat 14 february kan? cik nad pasti..ramai yang sedang kalut dok memikirkan ..tempat and hadiah yang perlu di sediakan untuk sambutan tarikh keramat ini.. tapi.. sebelum itu.. cik nad nak tanya.. awak yang sibuk kalut nak sambut valentine nie..beragama ape yerk?? kalau yang beragama selain dari agama islam.. cik nad tak mau nak campur..but.. for MUSLIM.. please.. stop think about it..and jangan la pulak korang kalut nak meraikan hari ini.. 




rasanya..ramai yang dah tau.. sebagai seorang yang beragama islam..kita dilarang sama sekali dari menyambut hari kekasih a.k.a valentine day nie..sejarah hari valentine tidak ada di dalam islam...amalan, budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur kristian yang bercanggah dengan islam...islam menolak konsep kasih sayang yang terkandung dalam valentine kerana agama yang diamalkannya boleh menggugat akidah islam.,,hukum islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah saw:

"Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dalam kaum tersebut." 
(Riwayat Abu Daud)



Cik nad nak kongsikan sikit pasal sejarah valentine day nie bagi mereka yang belum tahu tentang sejarah 14 february nie.. sebenarnye perkataan valentine diambil semperna nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine.. jasa paderi ini yang berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 February 270 masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri..So, 14 February disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan itu dengan dinamakan hari Valentine.



selain dari itu, sejarah valentine juga ada menceritakan tentangseorang martyr (dalam Islam disebut ‘Syuhada’) yang kerana kesalahan dan bersifat ‘dermawan’ maka dia diberi gelaran Saint. Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 – 270 M). Untuk mengagungkan St. Valentine yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai ‘upacara keagamaan’.

.

Sebagai seorang muslim.. takkan lah kita nak sambut..hari kemenangan mereka yang telah menumpaskan kerajaan islam kita?? fikirlah baik-baik.. kalau nak tahu lebih banyak pasal sejarah valentine nie.. cik nad rasa..boleh lah search kat internet kan?so.. bila dah tau nie.. fikir lah baik2.. perlukah kita sambut valentine day nie? takyah nak cakap pasal kuno or tak open minded lah.. jangan nak terlalu open minded sampai boleh mengugat agama sendiri.. tunggu ape lagi?? SAY NO TO VALENTINE DAY!!



underwold awakening memang best!!

Assalammualaikum,

dah lama rasanye aku tak update blog..almaklumlah..sekarang nie dok busy je memanjang.. duduk rumah pon cuti2 nie..sibuk jadi surirumah tangga.. huhuhuhu...dah lama rasanya tak berpotpet2 kat sini kan? so.. cik nad nak cerita sikit la pasal movie yang cik nad baru pergi tengok last week dengan teman2 lama di times square .



underwold? pernah tak korang tengok movie ni b4 ni ?? kalau tak pernah..seriously rugi.. sebab..cerita die memang tip top!! di sebabkan cik nad minat sangat dengan cerita underworld nie.. cik nad terus ajak kawan2 tengok movie nie.. siap amik tiket 3D lgi tau..hehehe.. 




ceritanye mengisahkan tentang vampire and lycan .. lycan tue serigala jadian la tue..dlu vampire selene. dok bercinta dengan lycan and dapat tentangan dari kaum2 vampire..then, manusia nk hapuskan 2 kaum nie..and diorang ada wat sikit kajian la.. vampire selene nie di penjara beberapa puluh tahun ke ratus..cmtue lah.. then.. bila die terlepas dari penjara..dia tengok..dunia nie da berubah.. and die tak sangka.. dia ada anak hasil dari dia n lycan kekasih tercitanye tue.. and banyak pergolakan berlaku bila kaum lycan nak amik anak dia.. 

ni pulak anak hasil dari vampire+lycan

seriously.. bagi cik nad yang minat dengan cerita underworld nie.. memang best la.. tapi menyesal sikit la tengok guna 3D sebab..tak banyak pon aksi yg mengguanakan 3D nie.. tunggu pe lagi? g tengok.. siyes best!!