Pages

Saturday, November 26, 2011

disappointed love



It’s easy to say: “He’s found another?
It’s nothing, I’ll just move on,

I’ll not think about him any longer,
It’s not really so bad that he’s gone.”

It’s easy to say: “This is truly silly,

There are plenty of others around,
And he and I in any event

Wouldn’t find any real common ground.”

It’s easy to say, it’s easy to speak,
If there’s one thing I have it’s my words.

So why, when it’s time to put them to use,

Do I cry, though I know it’s absurd?



reaction

Friday, November 11, 2011

perempuan tak tahu buat kerja rumah?

Assalammualaikum,

orang selalu cakap kerja dapur tue kerja perempuan.. laki keluar cari rezeki.. ada juga orang tua2 cakap.. belajar tinggi2 pon .. ke dapur jugak perginye..itu lah lumrah kehidupan yang di kaitkan dengan insan yang bergelar PEREMPUAN ni..tak gitu?? tapi kan.. zaman sekarang nie.. boleh di katakan ramai GADIS di luar sana tue haa.. tak pandai langsung nak buat kerja rumah.. hurmmm.. ape pon tak boleh!!(bak kate yus maharaja lawak).. abis apa yang korang pandai agaknye ye?

melawa and tau nak cantik jerk? OR

tau nak tidur and terbongkang jerk?

aku rasa macam tak boleh terima je kalau perempuan nie tak tau langsung nak buat kerja rumah..ape nak jadi wahai PEREMPUAN2 semua?? takkan la buat kerja basic pon tak tau kot.. da gak yang tak tau langusng nak bezakan antara senduk and sudip.huhhuhu..agaknye..dah terlebih manja dengan mak nye kot.. mana tak nye.. dari masak..hidang..kemas rumah.. basuh baju.. semua mak yang diaorang yang buat... 

aku lagi tak boleh terima langsung bila ada mak2 di luar sana tue telampau manjakan anak perempuan diaorang sampaikan seluar n baju kecik pon mak yang kutip dalam bilik.. mak yang kemaskan katil.. adoyaiii.. tak boleh terima seyhhh.. yela.. anak emak la kate kan.. kalau buat kerja rumah nanti abis kuku tercabut.. letih..kulit tangan jadi kasar..and macam2 lagi lah alasannye.. tolong la wahai PEREMPUAN2 semua.. kalau semua mak kau yang buat..agaknye..kalau kau da kahwin nanti.. macam mana agaknye rumah ko jadi yerk?? 
macam reban ayam ke macam stor??hurmmm.. tak paham aku.. tapi takut juga..kalau dah kahwin pon mengharap mak yang buat itu ini..adoyaiii.. lagi la letih kalau dapat anak macam ni.. T_T


nak ke rumah kau nanti jadi macam nie?hurmmm? renung2kan ..

aku da jugak dengar2 cerita.. yang dah kahwin pon still tak pandai nak buat kerja rumah.. dah tue bila pergi dok kat rumah orang.. pinggan yang sendiri makan pon tak tahu nak basuh..dah tu mengharapkan orang lain yang basuh?? adoyaiii.. apa nak jadi la wahai PEREMPUAN2?? orang kate.. kalau kita tak tahu nak buat kerja rumah pon .. kalau kita malas cam ne pon..bila dah dok kat rumah orang.. mesti nak tunjuk rajin jugak kan?? nak2 kalau g umah mertua.. lagi la nak tunjuk terror walaupon awak tue zero~ tapi nie agaknye memang spesis tak tahu malu kot.. pergi umah mertua.. satu kerja pon tak tahu nak tolong.. kalau ye pon awak tue tak pandai nak masak..pergi je la menyemak kat dapur tue..tolong apa yang patut.. nie tak.. wat dono jerk.. agaknye PEREMPUAN spesis nie  memang rase diaorang nie ANAK RAJA kot..sebab die  ada kuli yang tolong buat semua kerja untuk dia..

bagi aku kalau tak pandai nak masak tue..boleh di terima lagi.. benda tue boleh belajar.. tapi satu la..kena lah rajin masuk dapur...tapi..jangan la awak tue malas sangat sampai semua nak harap orang yang buat.. tinggal nak suap dalam mulut jerk.. tue bagi aku dah kes parah dah tue.. kan ke??  bagi aku seorang perempuan tue perlulah tau buat kerja rumah..sebab benda tue basic sangat.. sedangkan adik sedara aku yang baru darjah 2 tue pon tau nak ringan tulang..pandai mengemas.. orang dok sibuk kat dapur die pon sibuk tolong2..inikan pulak perempuan2 yang dah berumo 15tahun ke atas nie. and lagi memalukan kalau yang  dah berumah tangga tue tapi tak tau nak buat kerja rumah..  T_T

tengok ..budak kecik pon pandai buat kerja rumah..

so, aku nak nasihat kan diri aku sendiri and juge kepada PEREMPUAN2 di luar sana tue belajar dari sekarang macam mana nak buat kerja rumah.. pandai2 la belajar memasak .. tak kisah la sedap ke tidak.. janji tahu macam mana nak masak..and yang paling penting! DUDUK RUMAH ORANG TUE.. RINGAN KAN TULANG ANDA..JANGAN JADI PEMALAS! kalau setakat muka cun .. tapi satu kerja pon tak tau nak buat.. lambat laun.. laki kau nanti pon tinggalkan kau jugak...~


 ni sume bukan untuk orang lain..untuk diri kau juga senah~  =)

So, marilah kita bersama2 bertransform dari PEMALAS kepada SI RAJIN N TAU BUAT KERJA RUMAH~



reaction

Monday, November 7, 2011

wanita dan tudung

Assalammualaikum,

sejak dua menjak nie cik nad tetiba rajin nak update blog..kalo leh ..setiap saat nak update..huhuhu..bukan pe..nak hilangkan rase bosan yang terlampau2 sekarang nie.. so, ari nie cik nad nak berpot pet pot pet pasal wanita dan tudung nie kan.. almaklumlah..sekarang nie.. kat malaysia nie.. dah ramai yang bertudung..alhamdulillah.. semoga ianye berkekalan la hendak nye..dah macam2 fesyen yang ada kan? macam2 jenis and nama tudung yang kite boleh lihat sekarang nie..nak2 kalau g jenjalan kat jalan Tengku Abdul Rahman a.k.a jalan TAR..kan3x??

so.. firstly kat sini cik nad saje la nak berkongsi2 serba sedikit pasal wanita dan tudung nie.. cik nad sendiri pon tak bagus mana..sama je kite nie..tapi kat sini nak berkongsi serba ilmu la kalo leh..=)..

tudung? ape kegunaannye?? ape function tudung nie sebenarnye erk?? sekarang nie..ramai yang bertudung tapi sebab nye... ikut trend fesyen.. bukan betul2 nak bertudung.. its ok.. atleast. .you all da berubah ke satu step yang baik..cuma,kite kene la tau serba sedikit pasal cara memakai tudung mengikut syariat islam..sebab pe kite kene ikut cara berpakaian mengikut syariat islam?? sebabnye..kite kan orang islam.. tak gitu???



tudung nie sebenarnye function die bukan setakat nak tutup rambut yerk... sebabnye sekarang nie cik nad tengok.. ramai tutup rambut jerk..leher terdedah..dada terdedah.. da gak yang pakai tudung tapi jambul dibiarkan keluar.and da gak yang pakai tudung jarang..jangan macam tue ye kawan2.. kalau kite pakai tudung macam tue.. dah tak ikut syariat dah tue..then,dah tak proper langsung jadinye..

bertudung tapi baju ketat atas punggung dan tak tutup dada

bertudung tapi nampak rambut

 xmo ye follow cara macam nie

haaa..nie lagi la.. terlampau berfesyen..cik nad pon x tau mana diorang belajar pakai tudung nak dress-up macam nie..siyes.. pening2 jerk =(


 sebenarnye tudung nie perlu di pakai labuh hingga menutup dada..seperti firman Allah S.W.T:

"....Dan hendaklah mereka (wanita beriman) menutup kain tudung mereka ke paras dada..."

tengok cara heliza bertudung sekarang nie..cantik kan? yang penting mengikut syariat

kenapa kita perlu betudung tapi masih dalam konteks tak menutup aurat? sedangkan .. betudung dan menjaga aurat itu adalah wajib bagi seorang wanita muslim...jadi..bila kita bertudung tue..kalo boleh..biar la dengan sesempurna yang boleh.. tak kira lah kalau kita nak berfesyen macam mana pon..tp still berlandaskan syariat. .labuhkan tudung tue hingga menutupi dada.. 

kita jangan pulak bertudung tapi pakai baju ketat2..pakai kain terbelah yang boleh menampakkan susuk tubuh kita.. bertudung tapi pakai pulak baju lengan pendek.. macam tak kene je kan kalo pakai tudung..tapi baju lengan pendek? dah nampak pelik dah kalau gitu..so..kita yang pakai tudung nie,biarlah kita betudung dengan sebaik mungkin..biar orang kate.. kita tak up to date.. biar orang nak kata kite nie ustazah ke ape ke..janji..kita bertudung mengikut seperti suruhan-NYA.. 

Firman Allah s.w.t.
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(Surah Al-Ahzab: Ayat 59)


so..mari lah kite sama2 bertransformasi ke arah yang lebih baik.. INGAT! TUDUNG BUKAN SEKADAR MENUTUP RAMBUT.. BERTUDUNG LAH DENGAN SESEMPURNA YANG MUNGKIN..=)






reaction

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Assalammualaikum,

selamat hari raya aidiladha semua.. kepada yang sedang menunaikan haji.. semoga anda dapat haji yang mabrur! InsyaAllah.. macam yang kita semua tau .. hari raya aidiladha nie juga di kenali sebagai hari raya haji dan juga hari raya korban.. ia merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat islam di seluruh dunia dan ia adalah raya terbesar di dlm islam selain dari hari raya Aidilfitri .



Raya Aidiladha ni adalah perayaan yang istiemewa kerana ia merupakan hari untuk umat islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah S.W.T dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah S.W.T.

Hari raya korban ini telah jatuh pada hari kesepuluh zulhijjah iaitu bulan terakhir dalam kalendar hijrah islam.  10 zulhijjrah merupakan tarikh penting dlm sejarah islam di mana Nabi Adam dan isterinye Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa semula di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada hari raya Aidiladha nie.. solat sunat biasanya dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri.  Hikmahnye dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban.  Ibadat korban ini hanya boleh di lakukan dalam empat hari iaitu bermula selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke 13 zulhijjah.  Jadi.. jangan pelik jika sesetengah masjid or surau yang melakukan penyembeihan haiwan korban pada keesokkan harinya ye kawan2..huhuh =)



SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA SEMUA =)





reaction

Sunday, November 6, 2011

SOAL HATI MAHASISWA - PATUTKAH BERKAHWIN AWAL?

Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?

Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?

Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?

Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)

reaction

Saturday, November 5, 2011

cousin sebaye sudah khawin maaa~

Assalammualaikum,

wahhhh.. sonoknye tengok orang dah ramai yang khawin yerk??huhuhu.. cik nad bila pulak?? hahhaha..len tahun orait?? ko jangan nak gatal sangat la nad..wahhh..gitu yerk? gatal , miang keladi..cik nad2x.. bila la ko nak berubah entah.. spesis x tau malu langsung.. T_T

btw, aku nak cerita pasal cousin aku yang sebaye ngn aku.. yang memang rakan seperjuangan.. sepermainan kecik2 dulu..kini dah pon bergelar suami orang..tahniah! nanti tunggu turn cik nad pulak la yer en abrar a.k.a abai..huhuhhuhuu

aku kalo pergi tengok org nikah nie.. org dok lafaz akad..bila dah sah tue..aku pulak yang over nak sedih2..huhuu.. macam la aku yang dah jadi bini orang..huhuhu.. pelik2. tapi itu memang la peel aku.. tak boleh tengok orang akad..hati aku yang terusik lebihnye..huhuh..alhamdulillah..dengan sekali lafaz.. abai bertukar status menjadi suami orang kepada isterinye aida.. tahniah lagi sekali!!

hari sabtu, sepupu aku yang lain turun dari perak n kami pon same2 berkonvoi ke rumah pengantin perempuan dekat desa tun razak, cheras..color tema dorg.. warne turquoise and purple.. memang suke sangat ngan dua color nie..

 n yg penting nak cerita kat sini.. AKU BERJAYA MEREBUT BUNGA PENGANTIN!hahahhaha... yg len sume dok jeles.ngn aku..bila aku dpt tue..aku seronok bukan main..bukan ape.. dapat bunga hidup..da la cantik.. spe yg nak bagi aku kan??huhuhu.. then mak aku kate.. sape yang dapat rebut tue..pas nie..orang tu pulak..waaaaaaa~~~ adakah itu benar??huhuhu.. TUE SUME KEJE ALLAH S.W.T kan??huhu..kalo tol jodoh aku cepat..aku lagi la mengalu2 kan..hahahhahah..tengok2.. gatai cik nad da datang da...nie di antara pic time weeding dorg berdua..

 time tok berarak la nie..time nie kenduri blah umah pompan

cik nad g merenjis! tp lupe nak salam pengantin..hahahhaa

pengantin wt show..memandangkn kedua2 nye dari kombo seni TUDM..so..kene la wat show sket an??

 makan beradab..dorg kate spupu aku muke cm aku..yeke???/

 anak dara pinggitan.. tp cik nad nmpak gmok ar huhuhu

muke kejayaan merebut bunga pengantin..yang len jangan jeles k!


 muke belagak dapat rebut bunga pengatin..huhuuh..

nie majlis esoknye. kat umah pengantin lelaki.. 

 kat umah lelaki.. pengantin pakai suit TUDM

sonok kan tengok org khawin?? cik nad pulak x sabar nak khwin.. sabar cik nad! ko tue blaja pon x abis2 lagi..sbk nak khwn..kang da yg kene pelangkung dengan mak ko kang..hahahhahah =P




reaction

PERTUBUHAN MELAYU MURTAD SUDAH DILULUSKAN DI MALAYSIA!!

DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN.. ALLAHUAKHBAR!!!!



Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!


persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia !! 
Injil telah dicetak & di edar...
IFC buat RoadshoW besar-besaran sokong kebebasan Beragama... 
Bersedialah wahai saudara - saudari ku yang amat disayangi... 
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT 
tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH

(Agama Islam).... 
gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya ISLAM DIHINA DI MALAYSIA 
Baca sama-sama...

Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang 
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung 
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya: 

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun 
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'...Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada'kan.

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar, 
macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!
-------------------------------------------------------------------------
Kata Al-Imam Ibn Kathir didalam tafsirnya: 'Sepertimana yang Tartar
berhukum dengan berteraskan sistem pemerintahan yang diambil daripada raja
mereka Genghiz Khan yang telah mencipta untuk mereka undang-undang Yasak
yang merupakan sebuah buku menghimpunkan hukum-hakam yang diambil
daripada syariat yang berbagai, iaitu Yahudi, Nasrani, Islam dan lain-lain.

Dalamnya juga banyak hukum-hakam yang diambil daripada fikiran dan hawa
nafsunya semata, lalu dijadikan undang-undang yang diikuti oleh anak
cucunya. Mereka mendahulukannya melebihi kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah, sesiapa yang berbuat demkian maka dia adalah kafir dan wajib diperangi
sehingga dia kembali kepada hukum Allah dan Rasulnya dan tidak berhukum
selain daripadanya dalam perkara kecil ataupun besar (rujukan tafsir
al-Quran al-'Azim oleh al-Imam Ibn Kathir jld. 2, m.s. 70. Cetakan Beirut)

Allahua`ala `alam.
27 SEPTEMBER 2007

**SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE 'DIWAJIBKAN' POST KEPADA SAUDARA MUSLIM
LAINNYA... KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD... SUPAYA SAUDARA MUSLIM KITA DAPAT
TAHU TENTANG UNSUR-UNSUR MENGHANCURKAN ISLAM...


reaction