Pages

Friday, November 11, 2011

perempuan tak tahu buat kerja rumah?

Assalammualaikum,

orang selalu cakap kerja dapur tue kerja perempuan.. laki keluar cari rezeki.. ada juga orang tua2 cakap.. belajar tinggi2 pon .. ke dapur jugak perginye..itu lah lumrah kehidupan yang di kaitkan dengan insan yang bergelar PEREMPUAN ni..tak gitu?? tapi kan.. zaman sekarang nie.. boleh di katakan ramai GADIS di luar sana tue haa.. tak pandai langsung nak buat kerja rumah.. hurmmm.. ape pon tak boleh!!(bak kate yus maharaja lawak).. abis apa yang korang pandai agaknye ye?

melawa and tau nak cantik jerk? OR

tau nak tidur and terbongkang jerk?

aku rasa macam tak boleh terima je kalau perempuan nie tak tau langsung nak buat kerja rumah..ape nak jadi wahai PEREMPUAN2 semua?? takkan la buat kerja basic pon tak tau kot.. da gak yang tak tau langusng nak bezakan antara senduk and sudip.huhhuhu..agaknye..dah terlebih manja dengan mak nye kot.. mana tak nye.. dari masak..hidang..kemas rumah.. basuh baju.. semua mak yang diaorang yang buat... 

aku lagi tak boleh terima langsung bila ada mak2 di luar sana tue telampau manjakan anak perempuan diaorang sampaikan seluar n baju kecik pon mak yang kutip dalam bilik.. mak yang kemaskan katil.. adoyaiii.. tak boleh terima seyhhh.. yela.. anak emak la kate kan.. kalau buat kerja rumah nanti abis kuku tercabut.. letih..kulit tangan jadi kasar..and macam2 lagi lah alasannye.. tolong la wahai PEREMPUAN2 semua.. kalau semua mak kau yang buat..agaknye..kalau kau da kahwin nanti.. macam mana agaknye rumah ko jadi yerk?? 
macam reban ayam ke macam stor??hurmmm.. tak paham aku.. tapi takut juga..kalau dah kahwin pon mengharap mak yang buat itu ini..adoyaiii.. lagi la letih kalau dapat anak macam ni.. T_T


nak ke rumah kau nanti jadi macam nie?hurmmm? renung2kan ..

aku da jugak dengar2 cerita.. yang dah kahwin pon still tak pandai nak buat kerja rumah.. dah tue bila pergi dok kat rumah orang.. pinggan yang sendiri makan pon tak tahu nak basuh..dah tu mengharapkan orang lain yang basuh?? adoyaiii.. apa nak jadi la wahai PEREMPUAN2?? orang kate.. kalau kita tak tahu nak buat kerja rumah pon .. kalau kita malas cam ne pon..bila dah dok kat rumah orang.. mesti nak tunjuk rajin jugak kan?? nak2 kalau g umah mertua.. lagi la nak tunjuk terror walaupon awak tue zero~ tapi nie agaknye memang spesis tak tahu malu kot.. pergi umah mertua.. satu kerja pon tak tahu nak tolong.. kalau ye pon awak tue tak pandai nak masak..pergi je la menyemak kat dapur tue..tolong apa yang patut.. nie tak.. wat dono jerk.. agaknye PEREMPUAN spesis nie  memang rase diaorang nie ANAK RAJA kot..sebab die  ada kuli yang tolong buat semua kerja untuk dia..

bagi aku kalau tak pandai nak masak tue..boleh di terima lagi.. benda tue boleh belajar.. tapi satu la..kena lah rajin masuk dapur...tapi..jangan la awak tue malas sangat sampai semua nak harap orang yang buat.. tinggal nak suap dalam mulut jerk.. tue bagi aku dah kes parah dah tue.. kan ke??  bagi aku seorang perempuan tue perlulah tau buat kerja rumah..sebab benda tue basic sangat.. sedangkan adik sedara aku yang baru darjah 2 tue pon tau nak ringan tulang..pandai mengemas.. orang dok sibuk kat dapur die pon sibuk tolong2..inikan pulak perempuan2 yang dah berumo 15tahun ke atas nie. and lagi memalukan kalau yang  dah berumah tangga tue tapi tak tau nak buat kerja rumah..  T_T

tengok ..budak kecik pon pandai buat kerja rumah..

so, aku nak nasihat kan diri aku sendiri and juge kepada PEREMPUAN2 di luar sana tue belajar dari sekarang macam mana nak buat kerja rumah.. pandai2 la belajar memasak .. tak kisah la sedap ke tidak.. janji tahu macam mana nak masak..and yang paling penting! DUDUK RUMAH ORANG TUE.. RINGAN KAN TULANG ANDA..JANGAN JADI PEMALAS! kalau setakat muka cun .. tapi satu kerja pon tak tau nak buat.. lambat laun.. laki kau nanti pon tinggalkan kau jugak...~


 ni sume bukan untuk orang lain..untuk diri kau juga senah~  =)

So, marilah kita bersama2 bertransform dari PEMALAS kepada SI RAJIN N TAU BUAT KERJA RUMAH~



reaction

2 comments:

  1. heheheheh....... jadi kan tauladan kan pada diri kta..

    ReplyDelete
  2. hehehe.tau xpe.. smg kite berubah bsme2 ye ain..huhuhu =)

    ReplyDelete